CIAK-Blog post Subas || Home

Priprema za zimu

Životni vek  akumulatora oko četiri godine!

 

 Akumulator je najvažniji deo električnog sistema vozila. Ključan je za pokretanje motora, ali i rad svetala, prozora, brisača, klima uređaja, grejanje sedišta i radija te čitavog niza drugih električnih potrošača, a znamo da ih je u svakom novom automobilu sve više. I tehnologija novih generacija akumulatora je sve naprednija, ali je to i dalje potrošni deo automobila koji ima određeni životni vek i s vremenom će doći trenutak kad ćete ga morati promeniti. Na vek trajanja akumulatora utiču i klimatski uslovi. Najduže će raditi u umerenoj klimi, dok je akumulatorima  za automobile najteže na prostorima s vrlo hladnim ili vrlo vrućim klimatskim uslovima.

U umerenoj klimi akumulator bi trebao da traje oko 4 godine, sa normalnim radom.

Zimski uslovi su najteži za akumulatore pa ako želite da vam se ne dogodi da u hladno jutro ne možete pokrenuti automobil zbog akumulatora, potrebne su redovne provere stanja napona profesionalnim ispitivačem. Na taj način ćete se na vreme imati informaciju o trenutnom stanju i dobiti naznake da li je akumulator za zamenu.

Radni vek akumulatora zavisi od mnogih faktora, jačine i načina eksploatacij …

Uvek se preporučuje da se za vozilo po pitanju jačine kupi odgovarajući akumulator , ne preporučuje se ni akumulator sa jačom amperažom iz razloga što u radu vaše vozilo neće puniti taj akumulator do punog kapaciteta.

 

Kako u stvari pokrenuti automobili u zimskim danima?

Najpre isključite sve dodatne prekidače na vozilu, pre samog paljenja automobila, ugasite farove i sva svetla, grejanje, odleđivanje šajbe itd. Akumulator treba dati svu svoju snagu za samo pokretanje motora.Ubacite ključ i dajte kontakt. Na dizel motorima obavezno sačekajte grejače, odnosno da se lampica grejača ugasi. Nakon toga probajte pokrenuti motor.

Kako da održavam akumulator na vozilu?

Postoje određene preventivne mere koje treba preduzimati u sklopu održavanja akumulatora, a to su:

  • &#8226 Uverite se u sigurnost kontakata time što će te proveriti kleme i zategnuti ih po potrebi.
  • &#8226 Vodite računa da površina akumulatora uvek bude suva i čista. To će sprečiti neželjena električna pražnjenja do kojih može doći usled preostalih naslaga na kontaktima.
  • &#8226 Kod starih tipova akumulatora (sa plastičnim čepićima za dopunu) obavezna je redovna provera nivoa tečnosti - ako ploče akumulatora nisu potpuno potopljene u elektrolit, tada se dodaje destilovana voda.
  • &#8226 Ukoliko se automobil retko vozi, neophodno je češće kontrolisati napon na polovima. Smatra se da je potrebno dopunjavanje akumulatora ukoliko mu je napon ispod 12,4 V .Iako je akumulator pod garancijom, dopunjavanje nije zabranjeno ukoliko je obavljeno stručno.
  • &#8226 Akumulator možete dopuniti u servisima ili specijalizovanim prodavnicama, i to pomoću brzih punjača, za svega tri do četiri sata.
  • &#8226 Važno je napomenuti da stajanjem dolazi do tzv. samopražnjenja akumulatora , stepen samopražnjenja prilikom stajanja zavisi i od vrsteautomobila. Ako je u pitanju noviji model sa velikom količinom elektronske opreme, samopražnjenje je veće.
  • &#8226 Na svakom malom servisu proverite i stanje akumulatora. Proverava se posebnim uređajem koji očitava kapacitet baterije.

 

 

Ukoliko mi akumulator otkaže, kako da pravilno pokrenem motor pomoću kablova?

 

Tri stvari su posebno važne pri pokretanju vozila pomoću kablova:

  • &#8226 Akumulatori u oba vozila, kako onog ispravnog, tako i onog kome je potrebna pomoć pri pokretanju, moraju da budu istog radnog napona, zato prvo proverite oznake na akumulatorima kako biste to utvrdili. - NEMOJTE pokušavati da pokrenete vozilo sa standardnim električnim sistemom od 12 V, sa kamiona ili sličnog vozila čija elektrika radi na 24 V i obratno.
  • &#8226 Kablovi za pomoć pri pokretanju moraju se priključiti pravilnim redosledom.
  • &#8226 Motor ispravnog vozila mora da se pokrene pre nego se počne sa pokretanjem vozila sa neispravnim akumulatorom, kako bi se izbeglo pražnjenje ispravnog akumulatora.
  • &#8226 Povežite kablove i pri tome obratite pažnju na :
  1. 1. Najpre priključite crveni pomoćni kabl na pozitivnu klemu neispravnog akumulatora.
  2. 2. Zatim priključite drugi kraj crvenog kabla na pozitivnu klemu ispravnog akumulatora.
  3. 3. Crni kabl morate prvo da priključite na negativnu klemu ispravnog akumulatora.
  4. 4. Nakon toga drugi kraj crnog kabla priključite na čist i nelakiran deo šasije u prostoru oko motora neispravnog vozila.
  • &#8226 Pokrenite motor ispravnog vozila.
  • &#8226 Veoma je važno da kablovi ne prolaze blizu ventilatora ili njegovog remena.
  • &#8226 Nemojte pokretati motor neispravnog vozila, dok sasvim ne proradi motor ispravnog.
  • &#8226 Nakon što je vozilo sa neispravnim akumulatorom pokrenuto, odvojite kablove obrnutim redosledom od priključivanja.
  • &#8226 Važno je da obratite pažnju na sledeće: Pridržavajte se saveta proizvođača vozila sadržanih u uputstvu za rad i održavanje. Ukoliko je proizvođač predvideo posebnu pozitivnu ili negativnu klemu za pomoć pri pokretanju, treba nju koristiti.

Kada uspete da startujete motor pomoću kablova, bilo bi dobro da  voziti automobil kontikuirano  makar 30 minuta, i to sa isključenim svim drugim potrošačima poput klime, audio-sistema, navigacije, blututa , kako bi se akumulator napunio .

Zimsku uslovi vožnje , vozače usmeravaju na stalni oprez kako u vožnji zbog zimskih uslova vožnje  , tako i na svest da je vozilo neophodno spremiti za iste, te su zbog toga uvedeni obavezna zimska oprema , a kod svog servisera bi trebalo da odete na obaveznu kontrolu vozila kako biste proverili : ulje u motoru , provera I zamena antifriza, kontrola I zamena akumulatora, čist vetrobran jedan je od osnovnih uslova za sigurnu vožnju, zamena guma , proverite ili zamenite svećice, grejače i kablove , proverite I zamenite filtere vazduha I kabine , podmažite brave i zaptivne gume, pripremite mali zimski set I ostavite u svoj gepek (Iako sa zimskim gumama lanci nisu obavezni, ako često putujete preko planinskih puteva vrlo lako bi vam se moglo isplatiti njihovo prisustvo u gepeku, detalji kao što su strugač za led, prekrivač za vetrobransko staklo, baterijska lampa, rukavice, dodatna količina rashladne tečnosti i tečnost za pranje vetrobrana svakako će biti dobro osiguranje, a često će i naći svoju primenu.).

Sve kontrole su pre svega , za dobrobit nas lično i svih ostalih učesnika u saobraćaju te ih treba poštovati.